Visste du att det är möjligt att hålla webbinarier via Microsoft Teams?

 

Ja, du läste rätt. Om du har en Microsoft Office 365-licens som innehåller Teams är det faktiskt möjligt och kostnadsfritt att vara värd för webbseminarier i Teams. 

Samarbejde med Microsoft Office 365

Webbinarium i Teams 

Webbseminarier i Teams fungerar i mångt och mycket på samma sätt som vanliga videokonferenser i Teams. Det innebär att du kan välja att antingen parkera deltagarna i lobbyn eller låta dem ha "fri" tillgång. 

Det smarta med att placera deltagarna i lobbyn är att du alltid vet vem du har släppt in, och att du kan se om antalet deltagare matchar antalet som är anmälda till ditt webbinarium. Det som inte är så bra är att du kan bli störd under tiden. Därför är det en bra idé att ha en medpresentatör som kan hjälpa dig med det. 

Det kan till exempel vara en arrangör som sitter bakom sin skärm och ser till att tekniken fungerar. Då kan du presentera utan att behöva hålla koll på de bitarna. Arrangören kan också se chattmeddelanden och annat och kan gå in i mötet om det finns en viktig fråga att lyfta. 

Du har möjlighet som standard att välja om deltagarnas kameror och mikrofoner ska slås på eller stängas av när de klickar in sig till webbinariet. 

Det är även ett bra verktyg som ger dig möjlighet att skapa en specifik landningssida för ett registreringsformulär. Det ger dig också en länk som du kan infoga i t ex ett mailflow i ditt e-postsystem så att deltagarna kan komma åt webbseminariet när det körs. 

Som arrangör eller värd har du också möjlighet att spela in webbinariet vilket är en bra idé om du vill skicka ut det till deltagarna efteråt. 

 

Hur skapar jag ett webbseminarium i Microsoft Teams? 

Om du vill skapa ett webbseminarium i Microsoft Teams öppnar du ditt Teams-program. När det är öppet navigerar du till funktionen till vänster som kallas "kalender". 

När du har öppnat kalendern tittar du på nedpilen – bredvid knappen "Skapa nytt möte". När du klickar på pilen får du tre val: 1. Schemalägga möte, 2. Webbseminarium, 3. Live-händelse. Här väljer du naturligtvis webbinarium. 

 

Få dit eget it team

Sedan skapas ditt Microsoft Teams-webbseminarium

Ditt webbseminarium är redan förberett och klart direkt från start, men naturligtvis finns det några justeringar du kan göra inne i webbseminariet – vi går igenom dessa nedan:

  1. Ändra namn på webbseminariet 
  2. Bjud in ytterligare presentationsvärdar
  3. Ställ in datum och tid
  4. Lägg till plats – det kan t ex vara ett mötesrum som ska bokas för ändamålet 
  5. Beskriv webbinariet
  6. "Inställningar för svar" – här kan du välja om du vill begära svar och om det är tillåtet att vidarebefordra webbinariet till andra utan ditt samtycke
  7. "Kräv registration" – här kan du välja att "ingen" får delta, "personer i din organisation" kan delta eller att webbinariet är "för alla" så att alla med länk kan delta i ditt webbinarium.

Du har också möjlighet att skapa ett registreringsformulär. Högst upp finns ett fält som säger: "Vill du att dina deltagare ska anmäla sig till det här webbinariet?" Här har du möjlighet att visa ett registreringsformulär där du kan ladda upp en bild, skriva en titel och göra en beskrivning. Som standard finns det tre fält – förnamn, efternamn och e-postadress. Du har möjlighet att lägga till ytterligare fält om du tycker att det behövs. Du kan också lägga till presentatörer. 

När du är redo kan du spara webbinariet. Om du öppnar det igen ser du att en länk har skapats som du kan kopiera. Det är den direkta länken till själva webbseminariet, som du kan använda om du till exempel vill att personer ska registrera sig för ditt evenemang via mail, Active Campaign eller liknande. 

 

Spara ditt Microsoft Team-webinarium och öppna det igen

Nästa gång du öppnar ett sparat webbinarie kommer du se att du har flertalet val. Det finns till exempel ett objekt i den översta menyn som heter "Mötesinställningar". Här kan du ställa in följande: 

  1. Vem/vilka kan hoppa över lobbyn?
  2. Låt alla som ringer in i mötet hoppa över lobbyn
  3. Ger signal när uppringare ansluter sig till eller lämnar mötet
  4. Vem/vilka kan presentera? 
  5. Välj presentatörer för det här mötet
  6. Vill du tillåta mikrofon för deltagare?
  7. Vill du tillåta kamera för deltagarna?
  8. Automatisk inspelning (bra idé att markera om du vill spela in webbinariet, då är du säker på att du inte glömmer det)
  9. Tillåt möteschatt
  10. Tillåt reaktioner

Alla inställningar utom tillåt möteschatt och tillåt reaktioner är som standard inställda på "inte". 

Även om deltagarna INTE har Microsoft Teams kan de fortfarande delta i webbinariet. De anger helt enkelt sitt namn och kör webbinariet via en webbläsare. 

Vi önskar dig stort nöje med ditt nästa Teams-webbinarium. 

Vill du veta mer om Microsoft Teams?

Då kan du ladda ner vår e-bok "4 saker du inte visste är möjliga i Microsoft Teams"

Ladda ner din e-bok här

Prislista Microsoft 365

Microsoft 365
Business Basic

53,-

kr pr per anv/mån.

Inkluderar Word, Excel och PowerPoint.

Inkluderar Teams, Exchange, OneDrive och SharePoint.

Inkluderar 50 GB för e-posthantering. Anpassade domännamn. (Exempel på namn@company.se)

1 TB OneDrive-filutrymme för lagring och delning av filer. Få åtkomst till dina filer på både dator, surfplatta och mobil.

Du kan dela dokument på säkert sätt och skicka säkra e-postmeddelanden. Så endast personer med rätt behörighet och åtkomst kan komma åt informationen.

Håll onlinemöten, chatta med kollegor och håll koll på din kalender.

Din e-post är skyddad från skräppost, skadlig kod och kända hot med Exchange Online Protection.

Få sinnesro med 99,9% drifttidsgaranti.

Microsoft 365
Business Standard

120,-

kr per anv/mån.

Inkluderar Word, Excel och PowerPoint.

Inkluderar Teams, Exchange, OneDrive och SharePoint.

Inkluderar 50 GB för e-posthantering. Anpassade domännamn. (Exempel på namn@company.se)

1 TB OneDrive-filutrymme för lagring och delning av filer. Få åtkomst till dina filer på både dator, surfplatta och mobil.

Du kan dela dokument på säkert sätt och skicka säkra e-postmeddelanden. Så endast personer med rätt behörighet och åtkomst kan komma åt informationen.

Håll onlinemöten, chatta med kollegor och håll koll på din kalender.

Din e-post är skyddad från skräppost, skadlig kod och kända hot med Exchange Online Protection.

Få sinnesro med 99,9% drifttidsgaranti.

Inkluderar helt installerade och alltid uppdaterade versioner av Outlook, Word, Excel, PowerPoint och OneNote. Både för Windows och Mac.

Din Microsoft 365 Business Standard-licens kan användas på fem enheter.

Microsoft 365
Business Premium

187,-

kr pr anv/mån.

Inkluderar Word, Excel och PowerPoint.

Inkluderar Teams, Exchange, OneDrive och SharePoint.

Inkluderar 50 GB för e-posthantering. Anpassade domännamn. (Exempel på namn@company.se)

1 TB OneDrive-filutrymme för lagring och delning av filer. Få åtkomst till dina filer på både dator, surfplatta och mobil.

Du kan dela dokument på säkert sätt och skicka säkra e-postmeddelanden. Så endast personer med rätt behörighet och åtkomst kan komma åt informationen.

Håll onlinemöten, chatta med kollegor och håll koll på din kalender.

Din e-post är skyddad från skräppost, skadlig kod och kända hot med Exchange Online Protection.

Få sinnesro med 99,9% drifttidsgaranti.

Inkluderar helt installerade och alltid uppdaterade versioner av Outlook, Word, Excel, PowerPoint och OneNote. Både för Windows och Mac.

Din Microsoft 365 Business Standard-licens kan användas på fem enheter.

Skyddar mot avancerade hot som är dolda i länkar och bilagor i e-postmeddelanden. Få avancerat skydd mot hot, ransomware och andra avancerade skadliga attacker med Microsoft Defender för Office 365

Radera företagsdata från förlorade eller stulna enheter på distans med selektiv radering från Intune.

Med Windows Defender kan du nyttja malwareskydd för att hålla dina Windows 10-enheter fria från virus, spionprogram och annan skadlig programvara.

Enkel administration av användare med Intune.

Vill du höra mer om vad Microsoft Teams kan göra för dig?

Hør mere om en skalerbar Microsoft Office 365 løsning

keyboard_arrow_up